El Tribunal Suprem estableix que un ciberatac és una causa major per a justificar un ERTO

 

Els ciberatacs són cada vegada més freqüents i poden arribar a paralitzar en tot o en part l’activitat d’una empresa. El Tribunal Suprem ha sentenciat que si, com en el cas concret jutjat, es demostra la paralització, és lícit realitzar un ERTO per força major a causa d’un ciberatac.

Com ja sap, els ciberatacs són cada vegada més freqüents i poden arribar a paralitzar en tot o en part l’activitat d’una empresa.

Doncs bé, la Sala social del Tribunal Suprem, en sentència de l’11 de juny de 2024, fixa com a doctrina que un ciberatac sofert per una empresa la prestació de serveis de la qual es desenvolupa mitjançant l’ús de sistemes informàtics pot ser qualificat de força major. Per tant, l’empresa pot sol·licitar un ERTO.

Fets analitzats

El Ministeri de Treball i Economia Social va sofrir un ciberatac que va afectar greument els seus serveis, impossibilitant el seu funcionament normal. En resposta, va emetre una Resolució ad hoc el 16 de juny de 2021 per a ampliar els terminis administratius segons l’article 32.4 de la LPACAP. Aquest article permet l’ampliació de terminis sense necessitat de notificació individual, només requerint la publicació en la seu electrònica.

Publicació i validesa de l’ampliació de terminis

La publicació en la seu electrònica del Ministeri mostra la incidència tècnica i l’ampliació de terminis des del 16 de juny fins al 8 de juliol de 2021. Aquesta Resolució, no impugnada en el procés, va determinar legítimament que l’ampliació de terminis duraria fins a la resolució del problema tècnic. Per tant, l’Administració no va actuar fora de termini, i la sol·licitud d’ERO per força major no es va estimar per silenci positiu.

Causa de força major

El ciberatac sofert per una empresa, els sistemes de la qual són essencialment digitals, pot ser considerat força major. La previsibilitat d’un ciberatac no el converteix en evitable, i el seu caràcter inevitable i extern el classifica com a força major segons l’article 1.105 del CC. La principal diferència entre força major i causes tècniques o productives radica en la inevitabilitat i el caràcter extraordinari de l’esdeveniment.

Disponibilitat dels treballadors i prestació de serveis

La mera disponibilitat dels treballadors, sigui presencial o mitjançant teletreball, no implica una efectiva prestació de serveis si el ciberatac impedeix el desenvolupament normal de les activitats laborals.

Conclusió

La sentència conclou amb l’estimació parcial del recurs, negant el silenci positiu però confirmant l’existència de força major. La impossibilitat efectiva de treballar a causa del ciberatac es reconeix com a força major.

Tinguin en compte…

  1. Atenció a ciberatacs: considerin els ciberatacs com a possibles causes de força major en les seves activitats, revisant els seus plans de contingència i mesures de seguretat informàtica.
  2. Revisió de procediments: assegurin-se que els seus procediments interns incloguin la correcta gestió i notificació d’incidències tècniques, especialment en relació amb terminis administratius.
  1. Documentació i comunicació: mantinguin una documentació precisa i actualitzada de totes les incidències i ampliacions de terminis en la seu electrònica per a evitar disputes legals.

 

Consulteu els nostres serveis fiscals, laborals i legals aquí.

JDA/SFA

print


Dejar un comentario "El nombre que nos facilite aparecerá publicado junto a su comentario"