- 19 maig, 2025
- Category: Laboral

La Inspecció de Treball i Seguretat Social (ITSS) ha activat el Pla de Xoc 2025 amb l’objectiu de detectar i corregir l’ús indegut de contractes temporals i fixos discontinus. En el marc d’aquesta campanya, s’han enviat més de 30.000 comunicacions a empreses, afectant gairebé 54.000 persones treballadores la modalitat contractual de les quals ha estat considerada irregular.
Àmbits d’actuació i principals xifres
-
Contractes fixos discontinus
La ITSS ha identificat 30.037 relacions laborals en què l’ús del contracte fix discontinu podria ser inapropiat. Per abordar aquesta situació, s’han enviat 17.265 cartes informatives a empreses, instant-les a revisar i, si escau, regularitzar aquestes contractacions. -
Contractes temporals
Així mateix, s’han detectat 23.947 contractes temporals que, segons la Inspecció, haurien de ser contractes indefinits. En conseqüència, s’han remès 12.918 comunicacions individualitzades a empreses perquè revisin aquestes relacions laborals.
Què impliquen aquestes comunicacions?
Aquestes actuacions tenen un caràcter preventiu i correctiu. Les empreses disposen d’un termini d’un mes per revisar i transformar voluntàriament els contractes assenyalats. Durant aquest període no s’iniciarà cap procediment sancionador.
En cas de no atendre el requeriment, la ITSS podrà iniciar una actuació inspectora formal, que pot comportar:
-
La transformació obligatòria dels contractes en indefinits.
-
La imposició de sancions econòmiques, una per cada treballador afectat.
Recomanacions
Aquest pla de xoc reforça el control sobre la contractació i subratlla que el contracte indefinit ha de ser la forma habitual d’ocupació. Per això, recomanem a totes les empreses:
-
Revisar els contractes fixos discontinus, assegurant que s’apliquin exclusivament a treballs de naturalesa intermitent o estacional, i no a llocs estructurals.
-
Avaluar els contractes temporals vigents, comprovant que responguin estrictament a les causes de temporalitat permeses per la normativa laboral vigent després de la reforma.
Si la vostra empresa ha rebut alguna d’aquestes comunicacions, o si voleu anticipar-vos mitjançant una auditoria interna de contractes, el nostre departament laboral està a la vostra disposició per assessorar-vos, minimitzar riscos i garantir el compliment normatiu.
Per a qualsevol consulta o aclariment, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres.
Una cordial salutació,
Grup JDA