Novetats per a la defensa dels consumidors i usuaris

El Reial decret llei 7/2021, de 27 d’abril, publicat al BOE del 28 d’abril de 2021, transposa diverses directives de la Unió Europea, i introdueix una sèrie de modificacions a l’actual normativa de consumidors i usuaris, entre les quals calen destacar, quant als contractes de compravenda de béns, que el consumidor pot exigir la posada en conformitat dels béns mitjançant la seva reparació o substitució, i si aquests remeis no són efectius, serà procedent la reducció del preu o la resolució del contracte; el període de garantia legal s’incrementa de 2 a 3 anys des del moment de lliurament dels béns o que la presumpció de falta de conformitat (sense prova en contra) s’incrementa de sis mesos a dos anys. Aquestes modificacions en matèria de consumidors i usuaris quant als contractes de compravenda de béns entraran en vigor l’1 de gener de 2022.

L’informem, que al BOE del dia 28 d’abril s’ha publicat el Reial decret llei 7/2021, de 27 d’abril, que transposa diverses directives de la Unió Europea entre les quals es troben la Directiva 2019/770 del Parlament Europeu i del Consell de 20 de maig de 2019, relativa a determinats aspectes dels contractes de subministrament de continguts i serveis digitals, i la Directiva (UE) 2019/771 del Parlament Europeu i del Consell de 20 de maig de 2019, relativa a determinats aspectes dels contractes de compravenda de béns.

En concret, el RDL 7/2021 realitza en el seu article setzè una sèrie de modificacions a l’actual normativa de consumidors i usuaris, el Reial decret legislatiu 1/2007, de 27 de novembre, relatiu a la Llei General per a la Defensa de Consumidors i Usuaris, entre les quals calen destacar, quant als contractes de compravenda de béns, les següents:

  • La conformitat amb el contracte es determina ara mitjançant el compliment d’uns requisits objectius i subjectius, inclosa la instal·lació.
  • El consumidor pot escollir la posada en conformitat dels béns mitjançant la seva reparació o substitució, i si aquests remeis no són efectius, serà procedent la reducció del preu o la resolució del contracte.
  • El període de garantia legal s’incrementa de 2 a 3 anys des del moment de lliurament dels béns.
  • La presumpció de falta de conformitat (si no hi ha prova en contra) s’incrementa de sis mesos a dos anys.
  • En cas de reparació del bé a causa de la falta de conformitat, l’empresari en respon durant l’any posterior al lliurament del bé. Quan en aquest període es reprodueixin els defectes del mateix origen que els inicialment manifestats, es presumirà que es tracta de la mateixa falta de conformitat.
  • El termini de prescripció per exercitar l’acció relativa a aquestes faltes de conformitat s’incrementa de 3 a 5 anys des de la manifestació de la falta de conformitat.
  • El període en el qual el fabricant haurà de continuar amb el servei tècnic i disponibilitat de peces de recanvi després del cessament de fabricació del bé s’incrementa de 5 a 10 anys.

El Reial decret llei 7/2021, que modifica la normativa actual en matèria de consum, entrarà en vigor el pròxim 1 de gener de 2022, si bé les modificacions previstes respecte als contractes de subministrament dels continguts o serveis digitals, formalitzats amb consumidors i usuaris, s’aplicaran únicament als contractes subscrits a partir d’aquesta data.

Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquest tema.


JDA SFAI



Dejar un comentario "El nombre que nos facilite aparecerá publicado junto a su comentario"

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informació bàsica sobre Protecció de dades
Responsable: JDA Expert LegalTax, S.L.P.; Finalitat: L’enviament de comunicacions comercials; Drets: Té dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets, com s’explica a la informació addicional; Informació adicional: Podeu consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la nostra pàgina web: https://www.jda.es/protecciondatos/contactos/.