Nueva regulación de la gestión y el control de la incapacidad temporal

La Orden ESS/1187/2015, de 15 de junio, publicada en el BOE de 19 de junio, desarrolla el Real Decreto 625/2014, de 18 de julio, por el que se regulan determinados aspectos de la gestión y control de los procesos por Incapacidad Temporal (en adelante IT) en los primeros 365 días de su duración. Esta orden entrará en vigor el próximo 1 de diciembre de 2015.

A su vez, esta orden, deroga las Órdenes de 19 de junio de 1997, que desarrolla el Real Decreto 575/1997; la de 6 de abril de 1983, que dicta normas a efectos de control de la situación de incapacidad laboral transitoria en el sistema de la Seguridad Social y había sido ya en gran parte derogada; y la Orden TAS/399/2004, de 12 de febrero, sobre presentación en soporte informático de los partes médicos de baja, confirmación de la baja y alta correspondientes a procesos de incapacidad temporal.

PARTES MÉDICOS DE IT
Se aprueban los nuevos modelos de partes médicos de baja, alta y confirmación de la IT que se utilizarán a partir de los procesos de incapacidad temporal que estén en curso en la fecha de entrada en vigor de esta norma y no hayan superado los 365 días de duración.

TIPOS DE PROCESOS
Se distinguen cuatro tipos de procesos de IT, según cuál sea su duración estimada:

a) Proceso de duración estimada muy corta: inferior a cinco días naturales.
b) Proceso de duración estimada corta: de 5 a 30 días naturales.
c) Proceso de duración estimada media: de 31 a 60 días naturales.
d) Proceso de duración estimada larga: de 61 o más días naturales.

Corresponde al facultativo que emite el parte médico de baja y de confirmación determinar, en el momento de su expedición, la duración estimada del proceso. A efectos de asignar la duración estimada a cada proceso, el facultativo dispondrá de unas tablas de duración óptima de los distintos procesos patológicos susceptibles de generar incapacidades, así como tablas sobre el grado de incidencia de los mismos en las distintas actividades laborales. Dichas tablas serán suministradas y revisadas periódicamente por el Instituto Nacional de la Seguridad Social.

EXPEDICIÓN DE PARTES DE BAJA
El parte médico de baja de incapacidad temporal, cualquiera que sea la contingencia determinante, se expedirá inmediatamente después del reconocimiento médico del trabajador.

Cuando el facultativo del servicio público de salud o de la mutua considere que se trata de un proceso de duración estimada muy corta, emitirá el parte de baja y de alta en el mismo acto médico.

No obstante, el trabajador podrá solicitar que se le realice un reconocimiento médico el día que se haya fijado como fecha de alta, y el facultativo, si considerase que el trabajador no ha recuperado su capacidad laboral, podrá modificar la duración del proceso estimada inicialmente, expidiendo, al efecto, un parte de confirmación de la baja.

En todo caso, independientemente de cuál fuera la duración estimada del proceso, el facultativo expedirá el alta médica por curación o mejoría que permite realizar el trabajo habitual, cuando considere que el trabajador ha recuperado su capacidad laboral, o por propuesta de incapacidad permanente, o por inicio de una situación de maternidad.

Si el trabajador no acude a la revisión médica prevista en los partes de baja y confirmación, se podrá emitir el alta médica por incomparecencia.

En los procesos de IT de duración estimada superior a 30 días naturales, cuya gestión corresponda al servicio público de salud, cualquiera que sea la contingencia de que deriven, el segundo parte de confirmación de la baja y los que puedan corresponder, irán acompañados de un informe médico complementario cumplimentado y actualizado por el facultativo que expida el parte de confirmación, en los términos y con el contenido establecido reglamentariamente.

DECLARACIÓN DE ALTA MÉDICA
El parte médico de alta será expedido por el facultativo del correspondiente servicio público de salud o de la mutua, si el proceso deriva de contingencia profesional cubierta por ella, tras el reconocimiento del trabajador.

La declaración de alta médica determinará la extinción de la situación de incapacidad temporal y del consiguiente subsidio el mismo día de su expedición, sin perjuicio de que los servicios sanitarios correspondientes continúen prestando al trabajador la asistencia sanitaria que aconseje su estado.
La comunicación del parte de alta por el Instituto Nacional de la Seguridad Social (INSS) o por el Instituto Social de la Marina (ISM) al servicio público de salud o a la mutua, se realizará de forma telemática, de manera inmediata y, en todo caso, en el primer día hábil siguiente al de su expedición. De igual modo, las solicitudes de alta que las mutuas formulen al INSS o al IMS se realizarán telemáticamente:

– Si la entidad gestora considera que no procede, lo comunica a la mutua de forma telemática, de manera inmediata y, en todo caso, en el primer día hábil siguiente al de adoptar la decisión.
– Si la entidad gestora considera que procede, expedirá el parte y lo comunicará en la forma habitual.

Si el parte médico de alta lo ha expedido el INSS o el IMS, éstas serán las únicas competentes para emitir una nueva baja por la misma o similar patología, durante los ciento 180 días naturales siguientes a la fecha en que se expidió el alta.

NORMAS COMUNES EN LA TRAMITACIÓN DE LAS ALTAS Y LAS BAJAS
En los procesos de duración estimada muy corta (menos de 5 días), el trabajador presentará a la empresa la copia del parte de baja/alta destinada a ella dentro de las 24 horas siguientes a la fecha del alta. Excepcionalmente, si el facultativo emite el primer parte de confirmación porque considere que el trabajador no ha recuperado su capacidad laboral, el trabajador lo presentará a la empresa dentro de las 24 horas siguientes, junto con el parte de baja inicial.

Sin embargo, si la relación laboral finaliza durante la situación de IT, a partir de ese momento el trabajador habrá de presentar la copia de los partes de confirmación y de alta destinada a la empresa, a la entidad gestora o mutua que cubra la prestación económica de incapacidad temporal, en los mismos plazos indicados en el párrafo anterior.

TRAMITACIÓN POR PARTE DEL EMPRESARIO
La empresa consignará en el ejemplar del parte de baja entregado por el trabajador los datos sobre cotización relativos al mismo, la clave del código nacional de ocupación, el código de la provincia del centro de salud de emisión del parte y los datos genéricos identificativos que se establezcan a través del sistema de Remisión Electrónica de Datos (RED).

La empresa transmitirá al INSS el parte de baja, de confirmación o de alta presentado a la misma por el trabajador, después de cumplimentar los apartados a ella concernientes, a través del sistema RED, con carácter inmediato y, en todo caso, dentro del plazo máximo de tres días hábiles a partir de su recepción. Aun cuando hayan asumido el pago de la prestación económica de incapacidad temporal en régimen de colaboración voluntaria.

Los modelos de las copias de los partes médicos en soporte papel deberán ser conservados por las empresas durante un plazo de cuatro años, a contar desde la fecha su presentación telemática.

CONTROL DE LAS SITUACIONES DE IT
Cuando la gestión de la IT corresponda al servicio público de salud, la Inspección de Servicios Sanitarios de la Seguridad Social u órgano equivalente, o el médico de atención primaria bajo su supervisión, expedirá trimestralmente un informe médico de control de la incapacidad en el que consten todos los extremos que justifiquen la necesidad de mantener la incapacidad temporal. Los servicios públicos de salud pondrán los citados informes médicos de control a disposición de los inspectores médicos adscritos al INSS o al ISM, o de los facultativos de las mutuas, en el plazo de cinco días hábiles desde su emisión. Lo mismo los informes médicos complementarios y sus actualizaciones, y las pruebas médicas que se realicen a lo largo del proceso.

L’Ordre ESS / 1187/2015, de 15 de juny, publicada al BOE de 19 de juny, desenvolupa el Reial Decret 625/2014, de 18 de juliol, pel qual es regulen determinats aspectes de la gestió i control dels processos per Incapacitat Temporal (d’ara endavant IT) en els primers 365 dies de la seva durada. Aquesta Ordre entra en vigor el proper 1 desembre 2015.

Al seu torn, aquesta ordre, deroga les Ordres de 19 de juny de 1997, que desenvolupa el Reial Decret 575/1997; la de 6 d’abril de 1983, que dicta normes a efectes de control de la situació d’incapacitat laboral transitòria en el sistema de la Seguretat Social i havia estat ja en gran part derogada; i l’Ordre TAS / 399/2004, de 12 de febrer, sobre presentació en suport informàtic dels parts mèdics de baixa, confirmació de la baixa i alta corresponents a processos d’incapacitat temporal.

PARTS MÈDICS DE IT
S’aproven els nous models de parts mèdics de baixa, alta i confirmació de la IT que s’utilitzaran a partir dels processos d’incapacitat temporal que estiguin en curs en la data d’entrada en vigor d’aquesta norma i no hagin superat els 365 dies de durada.

TIPUS DE PROCESSOS
Es distingeixen quatre tipus de processos d’IT, segons quina sigui la seva durada estimada:

a) Procés de durada estimada molt curta: inferior a cinc dies naturals.
b) Procés de durada estimada curta: de 5 a 30 dies naturals.
c) Procés de durada estimada mitjana: de 31 a 60 dies naturals.
d) Procés de durada estimada llarga: de 61 o més dies naturals.

Correspon al facultatiu que emet l’informe mèdic de baixa i de confirmació determinar, en el moment de la seva expedició, la durada estimada del procés. A l’efecte d’assignar la durada estimada a cada procés, el facultatiu disposarà d’unes taules de durada òptima dels diferents processos patològics susceptibles de generar incapacitats, així com taules sobre el grau d’incidència dels mateixos en les diferents activitats laborals. Aquestes taules seran subministrades i revisades periòdicament per l’Institut Nacional de la Seguretat Social.

EXPEDICIÓ DE PARTS DE BAIXA
El comunicat mèdic de baixa d’incapacitat temporal, sigui quina sigui la contingència determinant, s’expedirà immediatament després del reconeixement mèdic del treballador.

Quan el facultatiu del servei públic de salut o de la mútua consideri que es tracta d’un procés de durada estimada molt curta, emetrà el comunicat de baixa i d’alta en el mateix acte mèdic.

No obstant això, el treballador podrà sol·licitar que se li realitzi un reconeixement mèdic el dia que s’hagi fixat com a data d’alta, i el facultatiu, si considerés que el treballador no ha recuperat la seva capacitat laboral, podrà modificar la durada del procés estimada inicialment, expedint, a l’efecte, un comunicat de confirmació de la baixa.

En tot cas, independentment de quina fos la durada estimada del procés, el facultatiu expedirà l’alta mèdica per curació o milloria que permet realitzar el treball habitual, quan consideri que el treballador ha recuperat la seva capacitat laboral, o per proposta d’incapacitat permanent, o per inici d’una situació de maternitat.

Si el treballador no acudeix a la revisió mèdica prevista en els parts de baixa i confirmació, es podrà emetre l’alta mèdica per incompareixença.

En els processos d’IT de durada estimada superior a 30 dies naturals, la gestió correspongui al servei públic de salut, qualsevol que sigui la contingència que derivin, el segon comunicat de confirmació de la baixa i els que puguin correspondre, aniran acompanyats d’un informe mèdic complementari emplenat i actualitzat pel facultatiu que expedeixi el comunicat de confirmació, en els termes i amb el contingut establert reglamentàriament.

DECLARACIÓ D’ALTA MÈDICA
El comunicat mèdic d’alta serà expedit pel facultatiu del corresponent servei públic de salut o de la mútua, si el procés deriva de contingència professional coberta per ella, després del reconeixement del treballador.

La declaració d’alta mèdica determinarà l’extinció de la situació d’incapacitat temporal i del consegüent subsidi el mateix dia de la seva expedició, sense perjudici que els serveis sanitaris corresponents continuïn prestant al treballador l’assistència sanitària que aconselli el seu estat.
La comunicació del part d’alta per l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o per l’Institut Social de la Marina (ISM) al servei públic de salut oa la mútua, es realitzarà de forma telemàtica, de manera immediata i, en tot cas, en el primer dia hàbil següent al de la seva expedició. De la mateixa manera, les sol·licituds d’alta que les mútues formulin a l’INSS o l’IMS es realitzaran telemàticament:

– Si l’entitat gestora considera que no és procedent, ho comunica a la mútua de forma telemàtica, de manera immediata i, en tot cas, en el primer dia hàbil següent al d’adoptar la decisió.
– Si l’entitat gestora considera que procedeix, expedirà el part i la comunicarà en la forma habitual.

Si l’informe mèdic d’alta l’ha expedit l’INSS o l’IMS, aquestes seran les úniques competents per emetre una nova baixa per la mateixa o similar patologia, durant els cent 180 dies naturals següents a la data en què es va expedir l’alta.

NORMES COMUNES EN LA TRAMITACIÓ DE LES ALTES I LES BAIXES
En els processos de durada estimada molt curta (menys de 5 dies), el treballador ha de presentar a l’empresa la còpia del comunicat de baixa / alta destinada a ella dins de les 24 hores següents a la data de l’alta. Excepcionalment, si el facultatiu emet el primer comunicat de confirmació perquè consideri que el treballador no ha recuperat la seva capacitat laboral, el treballador el presentarà a l’empresa dins de les 24 hores següents, juntament amb l’informe de baixa inicial.

No obstant això, si la relació laboral finalitza durant la situació d’IT, a partir d’aquest moment el treballador haurà de presentar la còpia dels parts de confirmació i d’alta destinada a l’empresa, a l’entitat gestora o mútua que cobreixi la prestació econòmica d’incapacitat temporal, en els mateixos terminis indicats en el paràgraf anterior.

TRAMITACIÓ PER PART DE L’EMPRESARI
L’empresa ha de consignar en l’exemplar del comunicat de baixa lliurat pel treballador les dades sobre cotització relatius al mateix, la clau del codi nacional d’ocupació, el codi de la província del centre de salut d’emissió de l’informe i les dades genèriques identificatives que es s’estableixin a través del sistema de Remissió Electrònica de Dades (XARXA).

L’empresa ha de transmetre a l’INSS l’informe de baixa, de confirmació o d’alta presentat a la mateixa pel treballador, després d’emplenar els apartats a ella concernents, mitjançant el sistema RED, amb caràcter immediat i, en tot cas, dins el termini màxim de tres dies hàbils a partir de la seva recepció. Tot i que hagin assumit el pagament de la prestació econòmica d’incapacitat temporal en règim de col·laboració voluntària.

Els models de les còpies dels informes mèdics en suport paper hauran de ser conservats per les empreses durant un termini de quatre anys, a comptar de la data de la seva presentació telemàtica.

CONTROL DE LES SITUACIONS D’IT
Quan la gestió de la IT correspongui al servei públic de salut, la Inspecció de Serveis Sanitaris de la Seguretat Social o òrgan equivalent, o el metge d’atenció primària sota la seva supervisió, expedirà trimestralment un informe mèdic de control de la incapacitat en què consten tots els extrems que justifiquin la necessitat de mantenir la incapacitat temporal.
Els serveis públics de salut posaran els esmentats informes mèdics de control a disposició dels inspectors metges adscrits a l’INSS o l’ISM, o dels facultatius de les mútues, en el termini de cinc dies hàbils des de la seva emissió. El mateix els informes mèdics complementaris i les seves actualitzacions, i les proves mèdiques que es realitzin al llarg del procés.



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