Tasa judicial para poder interponer procedimiento de divorcio

En el nostre sistema jurídica, per poder interposar una demanda de reclamació en matèria civil hi ha dos tipus de taxa que graven  aquest fet i que han de ser abonades en el moment de la presentació de la demanda: la taxa de l’estat i la taxa autonòmica. 

La taxa autonòmica, que va entrar en vigor a l’ inici de l’any present 2012, grava tots aquells procediments civils la quantia dels quals  excedeixin  l’ import de 3.000 euros, establint un import fix segons el tipus d’acció interposada o l’acció del procediment que dur a terme. Ara bé, sí, és cert que estableix tot un seguit de procediments on hi ha l’exempció de pagament, entre els quals es troben  els procediments dissolució del matrimoni, com és el cas de divorci.

Pel que fa referència a la taxa estatal, fins ara només gravava com a subjectes passius  aquelles persones jurídiques  el volum de negocis de les quals supera els  10 milions d’euros. 

No obstant això, cal destacar que hi ha un avantprojecte de llei que entrarà en vigor el proper  1 de desembre de 2012  el qual  modificarà substancialment els obligats tributaris d’aquesta taxa passant a ser subjectes passiu  totes les persones físiques i jurídiques que volen portar una reclamació legal i no gaudeixen del benefici d’assistència jurídica gratuïta, determinant de forma molt concreta els casos que n’estan exempts de pagament, entre les que es troben

els procediments matrimonials que es refereixen exclusivament sobre el sosteniment  i la custòdia dels fills menors i alimentació. 

Per tant això vol dir que totes aquelles persones que volen divorciar-se a Catalunya, no hauran de  pagar taxa autonòmica ni la taxa de l’estat, sempre  i quan en el divorci existeixen fills comuns i, per tant, s’hagin de resoldre  qüestions sobre el manteniment i custòdia i aliments. En el supòsit que aquest divorci es produeix sense existir aquestes circumstàncies familiars, s’haurà de liquidar la taxa referenciada.

En nuestro ordenamiento jurídico, para poder interponer una reclamación judicial en el ámbito civil hay dos tipos de tasa que gravan este hecho y que han de ser abonadas en el momento de la interposición de la demanda: la tasa estatal y la tasa autonómica

La tasa autonómica, que entró en vigor a principios del presente año 2012, grava todos aquellos procedimientos civiles cuya cuantía excede de 3000 euros, estableciendo un importe fijo según el tipo de acción interpuesta o la acción del procedimiento que se realice. Ahora bien, sí que es cierto que establece toda una serie de procedimientos donde existe exención de pago, entre los que se encuentran los procedimientos de disolución matrimonial, como es el caso del divorcio.

Por lo que se refiere a la tasa estatal, hasta ahora la misma sólo consideraba sujetos pasivos de la misma a aquellas personas jurídicas cuya facturación  excedía los 10 millones de euros.

No obstante, hay que destacar que existe un proyecto de ley que entrará en vigor el próximo 1 de diciembre de 2012, que modificará sustancialmente los sujetos pasivos que gravarán esta tasa, pasando a tener que ser abonada por todas las personas físicas y jurídicas que quieran interponer una reclamación judicial y no gocen del beneficio de justicia gratuita, determinando de forma muy concreta y detallada aquellos casos que quedan exceptuados de dicho pago, entre los que se encuentran

los procedimientos matrimoniales que versen exclusivamente sobre la guarda y custodia de los hijos menores y sobre alimentos. 

Por tanto esto quiere decir que todas aquellas personas que quieran divorciarse en Cataluña, no deberán pagar tasa autonómica ni tasa estatal, siempre y cuando en dicho divorcio existan hijos comunes y por tanto se diriman cuestiones sobre la guarda y custodia y los alimentos .En el supuesto que dicho divorcio se produzca sin existir estas circunstancias familiares,  sí deberá liquidarse tasa estatal.



Dejar un comentario "El nombre que nos facilite aparecerá publicado junto a su comentario"

Suscríbete a nuestra newsletter

Información básica sobre Protección de datos
Responsable: JDA Expert LegalTax, S.L.P.; Finalidad: El envío de comunicaciones comerciales; Derechos: Tiene derecho a acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos, como se explica en la información adicional; Información adicional: Puede consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra página web: https://www.jda.es/protecciondatos/contactos/.