Supresión de barreras arquitectónicas en las Comunidades de propietarios

 

Quina majoria es necessita per aprovar l’execució d’obres o l’establiment de serveis que tinguin per finalitat la supressió de barreres arquitectòniques o la instal·lació d’ascensors? És igual la norma a Catalunya que a la resta de l’Estat? Estan tots els propietaris de la comunitat obligats a suportar el seu cost un cop aprovat l’acord?

Pel que fa exclusivament a la Comunitat Autònoma de Catalunya, i de conformitat amb el que s’estableix en el Codi Civil de Catalunya, aquelles comunitats de propietaris que requereixin l’execució de qualsevol tipus d’obra que tingui com a finalitat suprimir barreres arquitectòniques o bé procedir a la instal·lació del servei d’ascensor, podran aprovar-ho en Junta de Propietaris, degudament convocada, essent necessari el vot favorable de la majoria de propietaris que representin a la vegada la majoria de les quotes de participació en el total immoble, en primera convocatòria, o la majoria de les quotes dels presents i representats en segona convocatòria.

Pel que fa a la resta de l’estat, la Llei de Propietat Horitzontal, en quan a la instal·lació del servei d’ascensor requereix també l’aprovació en Junta de Propietaris, essent necessari el vot favorable de les tres cinquenes parts dels propietaris que representin a la vegada les tres cinquenes parts de les quotes de participació en el total immoble, amb independència de que sigui en primera o segona convocatòria. En quan a la supressió de barreres arquitectòniques, la norma estatal només exigeix el vot favorable en Junta de propietaris de la majoria de propietaris que representin a la vegada la majoria de les quotes de participació, amb independència que sigui en primera o segona convocatòria.

Cal tenir en compte però, que tant la norma estatal com la catalana estableixen que es consideraran com a vots favorables a la instal·lació de l’ascensor o a la supressió de barreres arquitectòniques, els d’aquells propietaris que absents a la Junta i a qui se’ls hagi comunicat de manera fefaent l’aprovació en Junta d’aquests acords, no manifestin expressament el seu vot en contra de manera fefaent a qui exerceixi les funcions de secretari de la Comunitat en el termini de 30 dies naturals des que els fou comunicat l’acord adoptat en Junta pel que fa a la norma estatal, i en el termini d’un mes pel que fa a la norma catalana.

Finalment s’ha de tenir present que tant el Codi Civil de Catalunya com la Llei de Propietat Horitzontal estatal estableixen expressament que les despeses corresponents a l’execució d’aquestes obres de supressió de barreres arquitectòniques, o bé la instal·lació d’ascensor, un cop aprovades en Junta de Propietaris hauran de ser sufragades per tots els propietaris, si bé la norma catalana estableix expressament que els propietaris poden exigir de fraccionar el pagament en mensualitats durant un any.

 

 

¿Qué mayoría se necesita para aprobar la ejecución de obras o el establecimiento de servicios que tengan por finalidad la supresión de barreras arquitectónicas o la instalación del servicio de ascensor? ¿Es igual la norma en Cataluña que en el resto del Estado? ¿Están todos los propietarios de la Comunidad obligados a sufragar su coste una vez aprobado?

Por lo que hace exclusivamente a la Comunidad Autónoma de Cataluña, y de conformidad con lo que se establece en el Código Civil de Cataluña, aquellas comunidades de propietarios que requieran la ejecución de cualquier tipo de obra que tenga como finalidad suprimir barreras arquitectónicas o bien proceder a la instalación del servicio de ascensor, podrán aprobarlo en Junta de Propietarios, debidamente convocada, siendo necesario el voto favorable de la mayoría propietarios que representen a su vez la mayoría de las cuotas de participación en el total inmueble, en primera convocatoria, o la mayoría de las cuotas de los presentes y representados en segunda convocatoria.

Por lo que hace al resto del Estado, la Ley de Propiedad Horizontal, en cuanto a la instalación del servicio de ascensor requiere también la aprobación en Junta de Propietarios, siendo necesario el voto favorable de las tres quintas partes de los propietarios que representen a su vez las tres quintas partes de las cuotas de participación en el total inmueble, con independencia de que sea en primera o segunda convocatoria. En cuanto a la supresión de barreras arquitectónicas, la norma estatal sólo exige el voto favorable en Junta de Propietarios de la mayoría de los propietarios que representen a su vez la mayoría de las cuotas de participación, con independencia de que sea en primera o segunda convocatoria.

Debe tenerse en cuenta no obstante, que ambas normas, autonómica y estatal, establecen que se considerarán  como votos favorables a la instalación del ascensor o a la supresión de barreras arquitectónicas, la de aquellos propietarios que ausentes en la Junta, y a quien se les hubiere comunicado de forma fehaciente la aprobación en Junta de estos acuerdos, no manifiesten expresamente su voto en contra de forma fehaciente a quien ejerza las funciones de secretario de la Comunidad en el plazo de 30 días naturales desde que les fue comunicado el acuerdo adoptado en Junta en el caso de la norma estatal, y dentro del plazo de un mes en el caso de la norma catalana.

Finalmente, se ha de tener presente que tanto el Código Civil de Cataluña como la Ley de Propiedad Horizontal estatal, establecen expresamente que los gastos correspondientes a la ejecución de estas obras de supresión de barreras arquitectónicas, o bien la instalación de ascensor, una vez aprobadas en Junta de Propietarios habrán de ser sufragadas por todos los propietarios, si bien la norma catalana establece expresamente que los propietarios pueden exigir el fraccionamiento de su pago en mensualidades durante un año.

 



Dejar un comentario "El nombre que nos facilite aparecerá publicado junto a su comentario"

Suscríbete a nuestra newsletter

Información básica sobre Protección de datos
Responsable: JDA Expert LegalTax, S.L.P.; Finalidad: El envío de comunicaciones comerciales; Derechos: Tiene derecho a acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos, como se explica en la información adicional; Información adicional: Puede consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra página web: https://www.jda.es/protecciondatos/contactos/.