Novedades legislativas en relación con Entidades sin finalidad lucrativa

Las novedades legislativas introducidas en relación con Entidades sin fines lucrativos son especialmente relevantes.
Trataré de ser práctico e ir por partes

Novedades fiscales en mod. 347
Hasta 2013 las entidades de carácter social estaban exentas de declarar las compras y las ventas que hacían referencia a la actividad exenta de IVA.
A partir del ejercicio 2014, a declarar en febrero de 2015, tendrán obligación de declarar la totalidad de las subvenciones públicas recibidas, sea cual sea su importe.
También tendrán la obligación de declarar la totalidad de los proveedores superiores a 3.005,6 euros, aunque no tendrán obligación de declarar los clientes de las actividades exentas de IVA.

En relación al Impuesto sobre Sociedades
Se equiparan las asociaciones a las entidades mercantiles, tributando aquellas que sean sin ánimo de lucro al 25%.
Un aspecto fundamental es que se eliminan, a partir de 2015, los requisitos de no presentación del Impuesto de Sociedades previstos en el art. 136.6 del RD4/2004, que básicamente consistía en aquellas que tuvieran ingresos inferiores a 100.000 euros, las que tenían ingresos no exentos sometidos a retención inferiores a 2.000 euros o que todos los ingresos no exentos estuvieran sometidos a retención.
Por tanto, todas las entidades estarán obligadas a presentar el Impuesto sobre Sociedades, aunque se encuentren inactivas.
Este Impuesto sobre Sociedades deberá ser presentado en Julio de 2016 por el ejercicio 2015, aunque no lo haya presentado nunca antes. No sabemos si, antes de su presentación, el Gobierno introducirá, como en otras ocasiones, una modificación en la ley que las exima, pero ahora mismo, tal como ha sido redactada, estas entidades, por insignificantes que sean, están obligadas a la presentación de la liquidación del Impuesto sobre Sociedades.

En relación a la contabilidad
La norma actual establece una más detallada concreción sobre las rentas exentas: cuotas de socios, subvenciones y donaciones, así como mayor concreción en los gastos deducibles y la proporción de los gastos comunes entre exentos y no exentos.
La propia Ley del impuesto obliga a todos los sujetos pasivos del impuesto a llevar una contabilidad, siguiendo el criterio del devengo y partida doble. Por tanto imposibilita a las empresas a llevar una contabilidad siguiendo el criterio de caja, como sucede en la mayoría de estas Entidades.
En consecuencia, les obligará a llevar una contabilidad ordenada como determina el código de comercio o, en el caso de Cataluña, como determina el artículo 313-2.1 de la Lei 4/2008, de 24 de abril, del Llibre Tercer del Codi Civil de Catalunya, que vincula que tipo de contabilidad debe llevar una entidad en función de si está obligada o no a presentar el Impuesto sobre Sociedades.
El artículo 323-15 del mismo Llibre Tercer obliga a formular cuentas anuales en relación al art.313-2.1 y, si reciben subvenciones, a hacerlas accesibles al público.
Adicionalmente, la reforma fiscal obliga explícitamente a llevar la contabilidad de forma que se puedan identificar los ingresos exentos y los no exentos así como los gastos deducibles y los no deducibles. En definitiva, está obligando, en la práctica, a llevar la contabilidad tal como establece el código de comercio, separando centros de coste, proyectos, secciones, finalizados, etc.
Sólo se podrán declarar gastos debidamente justificados con comprobantes aceptados por la legislación, por lo que será necesario ser diligentes en disponer justificantes de todos los gastos anotados en la contabilidad.

Sería oportuno disvolver y liquidar aquellas asociaciones que se encuentren inactivas y las que estén activas sería conveniente que revisaran el estado de su contabilidad y declaraciones ante la Agencia Tributaria

Conclusión
La equiparación a las entidades mercantiles y la eliminación, a partir de 2015, de los requisitos de no presentación del Impuesto sobre Sociedades va a comportar, a la práctica, y salvo no se modifique la norma, que cualquier asociación, sin importar su volumen de operaciones, incluyendo aquellas inactivas, deban de presentar Impuesto sobre Sociedades ante la Agencia Estatal de Administración Tributaria y, consecuentemente, llevar su contabilidad de conformidad a lo que determina el Código de Comercio (libro diario, inventarios, balances…), teniendo especial cuidado en anotar en la contabilidad, de forma separada, aquellos ingresos y gastos que estén afectos a la actividad exenta de los que no y guardando todos los justificantes o comprobantes de gastos y redactando sus cuentas anuales a final de ejercicio. Si, además, reciben algún tipo de subvención han de poner las cuentas en público conocimiento.

Para aquellas asociaciones que se encuentren inactivas tal sea oportuno pensar en su disolución y liquidación y las que no, sería conveniente que revisaran el estado de su contabilidad y declaraciones ante la Agencia Tributaria.

Les novetats legislatives introduïdes en relació amb entitats sense fins lucratius són especialment rellevants.
Tractaré de ser pràctic i anar per parts

Novetats fiscals en mod. 347
Fins 2013 les entitats de caràcter social estaven exemptes de declarar les compres i les vendes que feien referència a l’activitat exempta d’IVA.
A partir de l’exercici 2014, a declarar al febrer de 2015, tenen l’obligació de declarar la totalitat de les subvencions públiques rebudes, sigui quin sigui el seu import.
També tindran l’obligació de declarar la totalitat dels proveïdors superiors a 3.005,6 euros, tot i que no tindran obligació de declarar els clients de les activitats exemptes d’IVA.

En relació a l’Impost sobre Societats
S’equiparen les associacions a les entitats mercantils, tributant aquelles que siguin sense ànim de lucre al 25%.
Un aspecte fonamental és que s’eliminen, a partir de 2015, els requisits de no presentació de l’Impost de Societats que preveu l’art. 136.6 del RD4 / 2004, que bàsicament consistia en aquelles que tinguessin ingressos inferiors a 100.000 euros, les que tenien ingressos no exempts sotmesos a retenció inferiors a 2.000 euros o que tots els ingressos no exempts estiguessin sotmesos a retenció.
Per tant, totes les entitats estaran obligades a presentar l’Impost sobre Societats, encara que es trobin inactives.
Aquest Impost sobre Societats s’ha de presentar al juliol de 2016 per l’exercici 2015, encara que no l’hagi presentat mai abans. No sabem si, abans de la seva presentació, el Govern introduirà, com en altres ocasions, una modificació en la llei que les eximeixi, però ara mateix, tal com ha estat redactada, aquestes entitats, per insignificants que siguin, estan obligades a la presentació de la liquidació de l’Impost sobre Societats.

En relació a la comptabilitat
La norma actual estableix una més detallada concreció sobre les rendes exemptes: quotes de socis, subvencions i donacions, així com major concreció en les despeses deduïbles i la proporció de les despeses comunes entre exempts i no exempts.
La mateixa Llei de l’impost obliga a tots els subjectes passius de l’impost a portar una comptabilitat, seguint el criteri de la meritació i partida doble. Per tant impossibilita a les empreses a portar una comptabilitat seguint el criteri de caixa, com succeeix en la majoria d’aquestes entitats.
En conseqüència, els obligarà a portar una comptabilitat ordenada com determina el codi de comerç o, en el cas de Catalunya, com determina l’article 313-2.1 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, de l’Llibre Tercer del Codi Civil de catalunya, que vincula quin tipus de comptabilitat ha de portar una entitat en funció de si està obligada o no a presentar l’Impost sobre Societats.
L’article 323-15 del mateix Llibre Tercer obliga a formular comptes anuals en relació al art.313-2.1 i, si reben subvencions, a fer-les accessibles al públic.
Addicionalment, la reforma fiscal obliga explícitament a portar la comptabilitat de manera que es puguin identificar els ingressos exempts i els no exempts així com les despeses deduïbles i els no deduïbles. En definitiva, està obligant, en la pràctica, a portar la comptabilitat tal com estableix el codi de comerç, separant centres de cost, projectes, seccions, finalitzats, etc.
Només es podran declarar despeses degudament justificades amb comprovants acceptats per la legislació, pel que serà necessari ser diligents a disposar justificants de totes les despeses anotats en la comptabilitat.

Seria oportú dissoldre i liquidar aquelles associacions que es trobin inactives i les que estiguin actives seria convenient que revisessin l’estat de la seva comptabilitat i declaracions davant l’Agència Tributària

Conclusió
L’equiparació a les entitats mercantils i l’eliminació, a partir de 2015, dels requisits de no presentació de l’Impost sobre Societats comportarà, a la pràctica, i llevat no es modifiqui la norma, que qualsevol associació, sense importar el seu volum de operacions, incloses les inactives, hagin de presentar Impost sobre Societats davant l’Agència Estatal d’Administració Tributària i, conseqüentment, portar la comptabilitat d’acord al que determina el Codi de Comerç (llibre diari, inventaris, balanços …), tenint especial cura en anotar en la comptabilitat, de forma separada, aquells ingressos i despeses que estiguin afectes a l’activitat exempta dels que no i guardant tots els justificants o comprovants de despeses i redactant els seus comptes anuals a final d’exercici. Si, a més, reben alguna mena de subvenció han de posar els comptes en públic coneixement.

Per a aquelles associacions que es trobin inactives tal sigui oportú pensar en la seva dissolució i liquidació i les que no, seria convenient que revisessin l’estat de la seva comptabilitat i declaracions davant l’Agència Tributària.



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